Hybrid vs Terreng

Vi har fordelt våre el sykler i to kategorier for å gjøre det enklere for deg å finne sykkelen som dekker ditt behov.

Hybrid elsykler passer godt for deg som sykler litt overalt, men ikke i det groveste terrenget. Hybrider er perfekte bysykler og geniale som transportmiddel.

Terreng elsykler tåler litt mer og er ment til røffere bruk og egner seg bra i krevende terreng i skogen og på fjellet. Siden syklene er utstyrt med motor, egner disse seg også godt som transportmiddel.

Å kjøpe seg elsykkel er en stor investering og noe du gjør for å ha sykkelen lenge.
Det er viktig å gjøre seg opp en mening og noen tanker om hva elsykkelen skal bruk til og hvor en skal kjøre. Det finnes utallige varianter å velge mellom. Hos oss har vi gjort valget litt lettere ved at vi har lang erfaring med flere merker og modeller. Det vi har satt fokus på er driftssikkerhet, bruksområder og sittestilling.


Hvilken elsykkel skal du velge?

Det finnes ekstremt mange forskjellige merker og modeller av el sykler på markedet. For mange er det en jungel å orientere seg i. Det er derfor fint å tenke gjennom noen punkter før du bestemmer deg for å gå til anskaffelse av en el sykkel. Noen spørsmål det er lurt å ta med i vurderingen er hvor og hvordan du skal bruke den.

Punkter du må vurdere:

– Hvor skal du bruke den?
– Hva slags underlag skal den brukes på?
– Er det mye bakker i området den skal brukes?
– Skal du sykle lange distanser?
– Er du trygg på sykkel, eller hadde det vært fint med ekstra stødighet?
– Skal du ha med deg bagasje når du sykler?
– Ønsker du å bruke din el sykkel også på vinteren?


Hvilket motorsystem har vår elsykler?

Vi er veldig opptatt av at produktet svare til forventningene når du gjør en så stor investering, og det skal gi masse glede og sykkelglede. Derfor har vi nøye tenkt gjennom hvilke merkevarer og produsenter vi ønsker å jobbe med og hvilke vi har jobbet med over lengre tid. De aller fleste av våre modeller på elsykkel har derfor enten Bosch eller Shimano motorsystem. Det er motorsystemer som fungerer veldig bra, og begge merkene har en programvare som hele tiden får nye oppdateringer slik at systemet fungerer optimalt over tid. Vi ønsker at du skal være ute på din elsykkel og ikke at sykkelen din står på verkstedet, og da er kvalitet kritisk. Veldig mange oppfatter Bosch til å være et lite hestehode foran Shimano, og det er en oppfatning vi deler. Bosch har et veldig strikt reglement å holde seg til når de skal levere til sykkelprodusentene.

Komponentene som utgjør elektronikken i en elsykkel består av fire deler. Motor, batteri, en styreenhet og et display eller kontroller på styret på sykkelen. Hvis sykkelprodusenten ønsker Boschmotor på sin elsykkel, krever Bosch at alle disse komponentene blir levert av dem. Alle delene er dermed laget for å passe perfekt med hverandre. Sykkelprodusenten må også følge Bosch sine spesifikasjoner på ramme for at motor og batteri skal være montert i riktig vinkel, sånn at motorytelsen samsvarer med hvordan Bosch ønsker at egne produkter fremstår. Det er derfor mer kostnadskrevende for sykkelprodusentene å velge Bosch sitt system på syklene, og utsalgsprisen på syklene blir dermed litt høyere enn på andre sykler. I gjengjeld får du et motorsystem det er ekstremt lite feil med, og som varer over tid. I og med at de leverer alle delene systemet består av, kan de også lettere stå inne for at produktet leverer etter egne høye krav. Derfor er Bosch den eneste produsenten som går ut og sier at de har 5 års garanti på motorsystemet.

Som sertifisert Boschverksted, har vi direkte kontakt med dem om det skulle være noe som må løses. Skulle det være et problem med et produkt er det raske løsninger i bakhånd i og med at vi ikke trenger å gå igjennom sykkelleverandøren. Vi er også sertifisert verksted for Shimano, Trek og Cannondale, så vi garanterer at din elsykkel er i trygge hender når det skulle være behov for service og vedlikehold. På alle el sykler med Bosch- eller Shimanomotor som er kjøpt hos oss, vil vi diagnostisere elektronikken og oppdatere programvaren kostnadsfritt når din elsykkel er inne hos oss på service.


Våre tips og erfaringer med elsykkel

Elsykkel har på ganske kort tid blitt noe nesten alle har et forhold til, og som har blitt veldig vanlig i samfunnet vårt. Utviklingen og tilgjengeligheten har hatt en enorm vekst de siste årene, og nå er elsykkel helt naturlig å ta med i vurderingen når man skal kjøpe seg ny sykkel.

Vår erfaring er at elsykkel har gått fra det å være et hjelpemiddel for noen, til å være noe alle kan ha glede av, eller finne en nytte i. Elsykkel er tilgjengelig nå for absolutt alle personer, og det finnes modeller som passer for all slags type behov. På samme måte som tradisjonelle sykler som vi har blitt vant med fra før. Elsykkel brukes nå til alle formål, og alle aldersgrupper. For noen så er en elsykkel muligheten for rett og slett å kunne ta seg en sykkeltur, som ikke hadde vært mulig uten, men for andre så kan en elsykkel erstatte en bil i husstanden, eller muligheten for å kunne sykle enda mer eller oftere og lengre.

Når du skal tenke på hvordan en elsykkel skal passe til ditt behov, så er det først og fremst tre viktige faktorer du kan dele en elsykkel inn i. De tre delene en elsykkel består av er motoren, batteriet og hvordan selve sykkelen er bygget. Veldig mange har gjort seg en tanke om hvor sterk motoren er og hvor stort batteriet er, men har kanskje ikke vurdert så mye om hvordan selve sykkelen er bygget opp, og hva slags egenskaper selve sykkelen har. En elsykkel bør være som en hvilken som helst annen vanlig tråsykkel, og det er viktig å ta med dette i vurderingen når du skal finne hva slags type elsykkel som passer for deg.

En elsykkel er noe du skal ha glede av i lang tid fremover. Derfor er det fint å både se for seg bruken du har per dags dato, men samtidig også prøve å se litt fremover i tid. Kan bruken og gleden av elsykkel kanskje endre seg etter hvert? Vil det å ha en elsykkel gjøre at du kommer til å sykle enda mer enn du tenker nå? Kan en elsykkel gjøre at du dropper bilen, bussen eller andre fremkomstmidler på noen turer? Vi har en erfaring på at når elsykkelen først har kommet hjem, og står der tilgjengelig, så blir den brukt oftere og til flere formål enn hva som først var tiltenkt når sykkelen bli kjøpt. En elsykkel kan åpne opp for nye muligheter som du ikke har tenkt på ennå. Å gå til innkjøp av en elsykkel er en stor investering og som med alle investeringer, så vil vi hos oss at det skal være en god investering som passer til ditt behov, og som varer over tid. Derfor syns vi det er viktig for deg at du velger noe som du kan ha glede av på sikt. Vi er selvfølgelig tilstede for å finne ut dette sammen med deg.

Når det kommer til hva slags type elsykkel du bør velge, så er det flere ting å ta hensyn til. Vi har alle de samme sykkeltypene med elmotor, som vi har uten. Og bortsett fra motoren og batteriet så er disse laget til forskjellig type bruk. For eksempel en klassisk bysykkel med lavt innsteg, oppreist sittestilling og buet styre passer fremdeles best til rolige turer i bybildet, mens en elsykkel ment for terreng har kraftigere komponenter som tåler tøffere belastning og gir en bedre sykkelopplevelse om underlaget er mer ujevnt og krevende. Hvis du sykler mye og ofte på dumpete veier med en sykkel du sitter helt oppreist på, så kan du for eksempel få en uheldig belastning i korsryggen fordi alle slag fra underlaget blir tatt opp av ryggsøylen. I tillegg så er disse syklene ofte med smalere dekk som har høyt lufttrykk, og da er det lite demping i sykkelen som hjelper deg. En elsykkel som er laget for mer ujevnt terreng har bredere dekk med et større luftvolum for å gjøre det mer komfortabelt for deg. Volumet i dekket sørger for at dekket kan fjære over hull og kanter i veien, og på den måten «sluke terrenget» sånn at du trenger å jobbe mindre. Sykkelen blir mer rolig. Volumet i dekket sørger også for at sykkelen ikke hopper og spretter på underlaget, og på den måten så har du mye mer bakkekontakt som gir grep til dekkene. Dette hjelper deg gjennom svinger med at sykkelen ikke blir nervøs og at forhjulet ikke sklir ut om underlaget er løst, som for eksempel på en grusvei. Det er veldig fint å ha i bakhodet at en elsykkel fort veier 8-10 kilo mer enn en vanlig tråsykkel, og den økte vekten gjør at en elsykkel blir litt tyngre å manøvrere og alle slag fra underlaget blir litt forsterket sammenlignet med det du kanskje er vant til fra før. Derfor opplever vi at veldig mange ønsker en sykkel som gir dem mer stødighet enn det de trengte på en vanlig sykkel. Siden en elsykkel veier en god del mer enn en vanlig sykkel, så er bremsene ekstremt viktig. Vi syns en elsykkel burde ha skivebremser, istedenfor felgbremser eller pedalbrems! Den ekstra vekten gjør veldig stor forskjell på hva som skal til for å stoppe sykkelen i en utforkjøring, og skivebremser gir mye bedre bremsekraft, samtidig som de ikke blir påvirket av værforhold som andre bremsetyper gjør. Med skivebremser er det også mye lettere å kontrollere hvor mye du bremser, og du får økt kontroll av sykkelen samtidig som du føler deg tryggere.


Elsykkel på vinteren

Hvis du har planer om å bruke sykkelen også på vinterhalvåret, så kan det også avgjøre hvilken elsykkel du bør velge. De fleste kjøper elsykkel når veiene er bare og snøfrie, men det er lurt å ta med vinterveiene i tankeprosessen. På vinteren bør du bytte til piggdekk, og når snøen har falt så er veiene plutselig forandret fra harde faste forhold til løst underlag hvor godt grep og fremkommeligheten er annerledes. De fleste sykler som kommer med smale dekk har en begrensning på hvor brede dekk du kan sette på. Det vil si at hvis sykkelen kommer med smale dekk, så er det mest sannsynlig ikke mulig å sette på mye bredere piggdekk om vinteren heller.


Motoren på elsykkel

Det som kan være verdt å bemerke seg er at siden en elsykkel har en kraftig motor som hjelper deg opp til 25 km/t, så vil ikke en sykkel som har kraftigere komponenter og breiere dekk utgjøre at det blir noe tyngre for deg å sykle på, selv på asfalt. Motoren gjør den jobben for deg, og derfor er det ikke noe snakk om rullemotstand eller lignende som det kan være på en vanlig tråsykkel. Faktisk så vil en sykkel som er ment for grovere veier, også gi fordeler på asfalterte veier. Siden den skal være stødig også når underlaget ikke er slett, så vil den være stødigere uansett hvor du sykler. Spesielt merker man dette i utforkjøringer hvor hastigheten øker, eller på en asfaltvei som har blitt lappet mange ganger og er full av sprekker. Da kan det også være at bremsene på en grovere modell er sterkere i tillegg. På grunn av at en «grovere» elsykkel ikke har noen ulemper på finere veier, i tillegg til hva slags veier den også kan brukes på, så vil det til slutt falle ned på hvor stort bruksområde sykkelen har. Hvis vi skal prøve å forklare det litt enkelt så er ofte bysyklene litt rimeligere enn terrengsyklene fordi motoren ikke trenger å være så sterk, batteriet trenger ikke være så stort, og komponentene på syklene er ment for sykling på slette veier. I motsetning til en «terrengsykkel» som koster mer fordi komponentene er sterkere, sykkelen skal gi deg andre egenskaper, du får sterkere motor og større batteri. På den måten øker ofte bruksområdet til sykkelen på en dyrere modell som er en kraftigere type elsykkel.

En elsykkel kan leveres med tre forskjellige integreringer av motoren. Det leveres sykler med motor i fremhjulet, i bakhjulet, og motorer som er direkte integrert i kranken. I vårt sortiment har vi utelukkende valgt å fokusere på modeller med motor montert i kranken. Hvorfor vi har gjort det er det flere grunner til. Selv om en motor er oppgitt til å levere 250 watt, så er en krankmotor den motortypen som gir deg mest hjelp og vil være sterkest. Dette fordi den er direkte koblet til ditt eget tråkk i pedalene, og mest mulig av kraften går rett dit hjelpen skal være. Det er rett og slett den type motor som klarer å bruke kreftene på best mulig måte. En annen veldig viktig grunn for at krankmotor er å foretrekke, er at motorene i kranken, som i større grad er styrt av ditt eget tråkk, er også den motortypen som gir deg den mest genuine, vanlige sykkelfølelsen. Du opplever i mye større grad en vanlig sykkel som bare gjør tråkket ditt lettere, kontra en elsykkel med motor i et av hjulene, som vil føles litt mer rykkete når motoren kobler inn og ut. Når motoren og batteriet er plassert midt mellom hjulene, så vil tyngdepunktet og vektfordelingen også gi deg en elsykkel som er vesentlig bedre og lettere å manøvrere og kontrollere. Dermed føler du deg mer avslappet og tryggere på sykkelen, som igjen skaper økt sykkelglede. Krankmotorer har som nevnt mange fordeler i seg selv, og en annen veldig viktig fordel er kvalitet og driftsikkerhet. De største produsentene av krankmotorer er velkjente merkevarer som har eksistert i mange år, og har lang erfaring med det de driver med. De største anerkjente leverandørene er Bosch, Shimano og Yamaha, og det er merkevarer som omtrent alle har et forhold til og de lever av at produktene deres skal være best mulig! Bosch har ekstremt lang og stor erfaring med elmotorer, batterier og elektriske komponenter. Uten at du kanskje er klar over det, så finnes det Bosch-produserte komponenter i mange av dine elektriske apparater hjemme, og under panseret til nye biler finnes det mange deler som Bosch har levert eller utviklet.

Styrken på motoren bør vurderes ut ifra hva slags behov du har. Hvis sykkelen skal brukes i områder med bratte eller lange bakker, så vil en sterkere motor orke å dra deg fortere og lettere opp til toppen. Alle motorer er oppgitt til å være på 250 watt, men det er veldig stor forskjell på hvor sterke de er, og hvor tungt motoren orker å dra når du virkelig trenger hjelpen. Som vil være i en bratt motbakke. En av faktorene som bestemmer den reelle styrkeforskjellen er dreiemomentet til motoren, som blir målt i Newtonmeter (Nm). Hvis du da for eksempel bor på toppen av åsen, eller har bratte bakker på vei til jobb, så vil du da kanskje ha behov for en sterkere motor enn en person som kun vil bruke sin elsykkel i relativt flatt terreng. Uavhengig av styrke, så er alle motorene en hjelpemotor som vil hjelpe deg opp til 25 km/t i hastighet. Dette er et EU reglement som gjelder for at en elsykkel skal klassifiseres som en vanlig tråsykkel og ikke et motorisert kjøretøy. (Du kan lese mer om EU reglementet her på http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/elsykkel).


Størrelsen på batteriet avgjør hvor langt du vil ha muligheten til å sykle før du må stoppe og lade. Hvor stort batteriet er blir ofte oppgitt i watt-timer (Wh). Dette er da egentlig mengden energi som det er plass til i batteripakken. Ut ifra størrelsen på batteriet så kan man ikke direkte si hvor langt du kan sykle. Dette er fordi forbruket av energi avhenger av hvor tungt motoren jobber. For eksempel så bruker motoren mest strøm når du sykler oppover, og når du står stille i et lyskryss og skal akselerere opp i fart. Når du ligger på en flat landevei i 25 km/t, så trenger motoren veldig lite strøm for å opprettholde farten, og når du sykler nedover så bruker den ikke strøm i det hele tatt. Derfor vil rekkevidden variere ut ifra hva slags terreng du sykler i, og hvor mye du hjelper til i pedalene selv. Hvis vi sammenligner to vanlige batteristørrelser 400 Wh og 500 Wh, så er det største 25% større enn det minste, og da kan du i prinsippet sykle 25% lengre. Om du har det samme energiforbruket vel å merke. Et større batteri gir deg ikke bare muligheten til å kunne sykle lengre, men du slipper også å lade din elsykkel like ofte. Levetiden til et batteri påvirkes også av antall ladesykluser, altså hvor mange ganger det blir ladet. Så selv om du ikke trenger den ekstra rekkevidden på de turene du har, så er det greit å ta med i vurderingen at et større batteri vil kunne vare lengre også. Men batteriet koster jo også mer i utgangspunktet.

Kontakt oss gjerne eller stikk innom vår fysiske butikk.
Email: butikk@lillehammersport.no
Tlf: 61270430
Storgata 86, 2615 Lillehammer

Handlekurv