Slalomski

Slider

Carving



Park



Allmountain



Frikjøring



Randonee



Junior


Slalomski, eller alpinski som vi også kaller det, kan for mange være vanskelig å kjøpe. Det finnes mange typer slalomski, og det aller første du må vite før du starter prosessen med å kjøpe nye ski er til hvilket bruk du skal ha slalomski.

Slalomski har blitt et samlebegrep for en rekke typer ski: bakkeski, carvingski, twintip ski, parkski, jibbeski og pudderski for å nevne noen. Til og med telemarkski, som tidligere var en egen type ski, kan nå gå under benevnelsen slalomski. I tillegg finnes det toppturski og frikjøringsski. Det er med andre ord lov til å bli litt forvirret i jungelen av slalomski. Vi skal forsøke å tydeliggjøre for deg hvilken type slalomski som kan passe til de ulike situasjonene slik at det er lettere å finne ut hvilken ski som kan passe ditt behov best. Vi har kategorisert skiene for deg, slik at det skal bli litt lettere å finne frem.

Slalomski – Carvingski

En typisk carvingski er laget for deg som kun holder deg i preparerte løyper og som virkelig skal kjøre skjærende svinger, med ski som raskt responderer på bevegelsene dine. Uttrykket carving kommer fra å kjøre skjærende svinger. Jo flinkere du er svingteknisk jo mer gir skiene tilbake og jo enklere og raskere får du svingt. Carvingski er ski som er bredere foran på skien enn de er midt på skien og videre bakover. Jo mer innsving eller forskjell det er på bredden på skien fra binding til skitupp, jo mer carving er det i skien
Teknikken krever da at utstyret er utformet med noe som kalles en innsving. Det er flere typer carvingski, og de som kjører slalom profesjonelt kjører på ulike typer carvingski avhengig av hvilken gren de kjører. Nå skal vel de færreste av oss kjøre verdenscuprenn i slalom, men det kan likevel være greit å vite forskjellen på de ulike carvingskiene, og hvordan de er bygd opp. Carvingskienes konstruksjon er basert på en radie som avgjør i hvor stor grad skien svinger. En radie på 12 meter svinger veldig raskt og brukes som en ren slalomski, mens en radie på 28 meter svinger tregere og kan sammenliknes med en storslalomski. Å velge en ski med veldig kort radie gjør at man må jobbe veldig raskt teknisk for å beherske svingene. En ski med lang radie, bruker lengre tid på å svinge og krever mye kanting av skiene for å gjennomføre en sving. Valget av ski avhenger med andre ord av hvilket behov du har med tanke på hvor raskt skien skal svinge. Innsvingen avgjør hvor korte eller lange svinger du kjører. Ofte faller valget på en slalomski med radius et sted mellom 13 og 18 meter, om man ikke skal bruke skiene til konkurranse.

En carvingski, er bygd opp på flere forskjellige måter. Jo rimeligere slalomski desto enklere oppbygning. Vi fraråder de fleste å gå til innkjøp av de aller rimeligste skiene på markedet, faktisk så utelukker vi dem, når vi gjør innkjøp til butikken. De aller rimeligste slalomskiene er bygd opp med dårlige materialer og er derfor svært lite egnet å kjøre ski med, enten du er nybegynner eller viderekommen. Du kan være trygg på at de rimeligste skiene vi har i vårt sortiment er godt nok bygd opp for en nybegynner. 
En dyrere carvingski vil oppføre seg mer fartstabil enn hva de rimeligere variantene gjør, på grunn av bedre materialer. Skal du stort sett kjøre slalomski sammen med barna i skibakken, er det de rimelige modellene som gjelder. Skal du kjøre ski for egen opplevelse, bør du se på ski som du kan øke progresjonen på. (fra 3999,-kr og oppover).

Teknikken krever da at utstyret er utformet med noe som kalles en innsving. Det er flere typer carvingski, og de som kjører slalom profesjonelt kjører på ulike typer carvingski avhengig av hvilken gren de kjører. Nå skal vel de færreste av oss kjøre verdenscuprenn i slalom, men det kan likevel være greit å vite forskjellen på de ulike carvingskiene, og hvordan de er bygd opp. Carvingskienes konstruksjon er basert på en radius som avgjør i hvor stor grad skien svinger. En svingradius på 12 meter svinger veldig raskt og brukes som en ren slalomski, mens en radius på 28 meter svinger tregere og kan sammenliknes med en storslalomski. Å velge en ski med veldig liten svingradius gjør at man må jobbe veldig raskt teknisk for å beherske svingene. En ski med stor svingradius, bruker lengre tid på å svinge og krever mye kanting av skiene for å gjennomføre en sving. 

En carvingski, er som regel mer stabil enn hva for eksempel parkski er. Skal du stort sett kjøre sammen med barna i skibakken, er det vanlige som gjelder. Når du skal gå til innkjøp av bakkeski er det viktig å velge ski som er smalere enn pudder- og frikjøringsski slik at de er enklere å manøvrere. Det gjelder spesielt hvis du har små barn, og raskt må hjelpe barna opp på bena eller plukke dem opp på armen i heisen. Det er også en fordel med bakkeski som er konstruert for å kunne svinge lettere når du skal kjøre med barn. 

Slalomski – Parkski

Parkski er en slalomski som er laget med tupp i begge ender. Noen av skiene er spesialiserte mot parkkjøring. Parkskien er, som navnet tilsier, en ski som er spesialisert mot parkkjøring. Den har en relativt smal tupp i begge ender som gjør at du kan kjøre både framlengs og baklengs. Med tupp i begge ender er skien beregnet til å brukes på rails, hopp og elementer av alle slag. I tillegg har den et mer symmetrisk design slik at det er enklere å kjøre switch. Parkskien trives best på preparert underlag, og i preparerte bakker er det en allsidig ski. Den har ofte forsterkede kanter slik at skiene skal tåle påkjenningen fra rails. Parkski er med andre ord skien deg som ønsker å henge i parken og teste ut ulike triks og hopp. 

Slalomski – Allmountain

Allmountainskien er laget for å kunne kjøre på de fleste forhold, og er som regel mellom 80 og 100 mm brede på midten. Når det er sagt er dette en type ski som trives aller best i bakken med skjærende svinger på fast underlag. Denne skitypen har tradisjonelt innsving og spenn som gjør at den fungerer veldig godt i bakken. Det er en ski med relativt liten (eller ingen) rocker, men den kan likevel gi deg noen kule turer i løssnøen. Allmountain slalomski er perfekt for deg som er i bakken en dag, og som har lyst til å teste forholdene også utenfor bakken, uten alltid å måtte skifte ski. Eller kanskje skal du en uke til Alpene, og er usikker på hvordan snøfoholdene faktisk blir? Da er dette en super ski å ha i bagasjen.

Slalomski – Frikjøringsski 

Det finnes en rekke ulike frikjøringsski, så det gjelder å finne ut av i hvilke forhold du stort sett kjører. For å hjelpe deg litt på vei har vi oppsummert de ulike typene frikjøringsski på markedet i dag:

Den største forskjellen på de ulike typene frikjøringsskiene er bredden. Bredden skien har på midten er skiens smaleste punkt. Det kan du bruke som utgangspunkt for å se på hvilken type bruk de ulike skiene er laget for. Jo smalere skiene er på midten, jo hardere/mer preparert snø er den laget for å kjøre på. 

Frikjøringsskiene har som oftest en bredde som varierer fra 100 mm på skiens midtpunkt (det smaleste punktet på en slalomski) til ca 130 mm. 

Allsidig frikjøringsski

Den mest allsidige frikjøringsskien har en midtbredde på mellom 100 og 115 mm. Dette er ski som ofte kommer med mer rocker og taper (internlinking til taper), mindre innsving og lengre tupper. Noen av skiene har også baktupp. Dette er ski som har litt bedre egenskaper i myk snø og pudder og de fremstår som mer lekne. Disse skiene fungerer svært godt på variert underlag, fra hardt føre til pudder. 

Konkurranserettet frikjøringsski

Storfjellsskiene har en bredde på 110 mm. Med disse kan du kjøre utenfor løypene uansett føre. De har relativt stiv fleks og lang tupp og taper, men det er sjelden du finner denne type ski med full rocker. Dette er skiene for deg som er en dedikert offpiste-kjører, og som vil kjøre store svinger i høy fart og gjøre store hopp. Storfjellsskiene er litt mer anvdelige enn pudderplanken, og denne gir deg bedre

Pudderski

Den bredeste, og mykeste, slalomskien på markedet er innen frikjøringssegmentet. Det er den velkjente pudderskien. Dette er ski som er svært brede og lange, og de blir ofte kalt «pudderplanker» (derav «planke» begrepet). Pudderskiene har som regel en bredde fra 110 mm på skiens midtpunkt, og noen av skiene har helt opp til ca 130 mm bredde. Ideen med pudderskiene er at de skal holde deg flytende oppå nysnøen, uten å falle gjennom snølaget. Pudderski finnes også som brede twintip ski (internlinking til twintip) slik at det skal være enklere å lande baklengs i store mengder løssnø. Jo bredere ski, jo enklere er det å holde seg «flytende».

Dagens pudderski blir ofte laget med ulike rockerkonstruksjoner, fra fullrocker til tiprocker (internlinke til rocker). 

Pudderskiene er derimot ikke ment for å kjøre mye i preparerte bakker med, og vil ikke ha samme respons mot underlaget som de andre bakkeskiene har. Men skal du og vennegjengen på tur for å jakte pudder, er det denne type ski du skal ha. 

De bredeste frikjøringsskiene har en midtbredde på mellom 110 og 130 mm. Disse skiene er utelukkende laget for å surfe på snøen etter nye snøfall. Bredden på skiene gjør at det nesten er umulig å ikke å flyte på snøen, uavhengig av hvor god du selv er til å kjøre ski. Dette er ski som er lite egnet til ren bakkekjøring fordi det krever mer av deg som kjører å få kantet skiene på denne type ski enn på smalere ski. Disse skiene er også mykere, så når du kjører fort på hardt underlag vil disse føles mer ustabile. Du kan få en følelse av at framskien vil ligge å slå. Innsvingen på disse varierer, men det er som regel mer mindre innsving på denne skien enn en carvingski. 

Det er flere pudderski som er laget med en twintipkonstruksjon som gjør at du kan ta med deg parkkunskapene ut i løssnøen. Ski i denne kategorien faller ofte inn under backcountry jibbing (internlinking), som er en egen retning innen frikjøringskulturen. 


Typiske backcountryski er mellom 100 og 120 mm brede på midten og er laget for lek. Enten du vil spinne ut en klippe, gjøre en 540 i parken eller leke deg gjennom snøkledd skog er dette skitypen du bør velge. Denne typen ski er en mykere og mer lettkjørt ski enn storfjellsskien, og den har gjerne mer rocker og tupp bak. Det er riktignok ikke en skitype som går fort, og den har ikke supre egenskaper til ren bakkekjøring. Skal du derimot leke og ha det gøy på ski i noe mer utradisjonell stil, er nok dette rette ski. 

Slalomski – toppturski – randonee

Som med de fleste andre skigenre finnes det flere ulike typer toppturski. Du må derfor begynne med å finne ut av hvilke egenskaper som er de viktigste for deg når du skal kjøpe toppturski. Det er ikke til å komme bort fra at en topptur nødvendigvis består av mye gåing oppover, med sekk. Det kan derfor vært lurt å være oppmerksom på vekten på de ulike skiene. Noen ski er nemlig konstruert for å gi den beste opplevelsen når du går oppover. Det er superlette ski med veldig gode egenskaper for oppoverturen.

Er det derimot nedoverturen, og skiens egenskaper til denne som er viktigst, bør du velge en bredere modell som kan være noe tyngre, men som gir deg mer igjen på nedoverkjøringen. I tillegg til ulike typer toppturski finnes det også ulike bindinger til toppturski.