Publisert

Stisykkel

Å peile seg ut en stisykkel i en jungel av sykler, det er ikke det enkleste, men det trenger heller ikke å være så vanskelig. Vi gir deg litt tips på veien.

Det første spørsmålet man må stille seg er: hva skal sykkelen brukes til?
Vi har samlet de forskjellige stisyklene til sitt bruk under.

  • Fulldempet rittsykkel
  • lett stisykkel
  • grov stisykkel (Enduro)

 

En fulldempet rittsykkel er ofte ganske aggressiv i geometrien, samt at det er lite vandring foran og bak, normalt fra 100 – 120 mm. Trek Top Fuel er en rask fulldemper som passer godt til deg som sykler mye grus og begir deg inn på ikke alt for grove stier. Sittestillingen er som oftest lik en aggressiv terrengsykkel, noe som gjør at den føles mindre stabil og skaper mindre kontroll nedover.

 

En lett stisykkel har en dempervandring på rundt 120 – 140mm, her kan vi trekke frem Trek Fuel EX, perfekt for Lillehammer, hvis du er glad i å sykle mye bortoversti, ”klatre” oppover og sykle ned igjen. Segmentet er ikke av det mest stabile på markedet, men hvor bratt og raskt du skal sykle ned igjen, er et godt spørsmål å stille seg selv. Segmentet er raskt og kvikt bortover, samt at sittestillingen er betydelig mer avslappet enn en rittsykkel. Vandringen på mellom 120 og 140mm er med på å gjøre at sykkelen også er lett og tråkke bortover på sti med.

 

Grov stisykkel eller populært kalt Enduro har en dempervandring på rundt 160 – 180mm, Trek Remedy eller Trek Slash. Endurosegmentet går ut på å sykle en transportetappe oppover, for så å ”dundre” nedover i høy hastighet. Det er nettopp dette disse syklene er laget for. Slak sittestilling, gjør at de er meget stabile nedover og som gjør at det skapes en enorm kontroll. Syklene er også blitt så stabile og røffe, at vi ser mer og mer av disse syklene i utforløypene i f.eks Hafjell.